Search
Close this search box.

Lipunmyyntiohjelman käyttöympäristön vaatimukset

NetTicket.fi palvelun tekniset edellytykset
  • NetTicket.fi lipunmyyntiohjelman käyttöön liittyvät tekniset vaatimukset on selvitetty tässä ohjeessa.
  • Toimittakaa tämä informaatio NetTicket.fi – lipunmyyntiohjelman vastuuhenkilölle sekä IT-tuelle ja palomuurista, DNS-määrittelyistä ja tekniikasta vastaavalle yhteyshenkilölle.
  Lipunmyyntiohjelman käyttö
  • NetTicket toimittaa sähköpostitse pikakuvakkeen, jolla NetTicket.fi – lipunmyyntiohjelma käynnistetään ”pilvestä” etätyöpöytäsovelluksena NetTicketin palvelimelta. Sähköpostissa on myös kirjautumistunnukset palvelimelle ja lipunmyyntiohjelmaan.
  • Pikakuvake kannattaa tallentaa työpöydälle, jolloin se on helposti löydettävissä ja käytettävissä. Mikäli konetta käyttää useampi käyttäjä kannattaa kuvake asentaa C:\Users\Public\Desktop -kansioon, jolloin se näkyy kaikilla käyttäjillä.
  • Pikakuvakkeen käynnistäminen antaa muutaman suojausvaroituksen, jotka voidaan rastittaa niin ettei niitä jatkossa näytetä.
  • Pikakuvake ei toimi Mac-tietokoneissa. Niissä ladataan sovelluskaupasta Microsoft Remote Desktop -sovellus. Käynnistä sovellus ja määrittele tietokoneeksi felix1.netticket.fi ja käyttäjä- sekä salasanatiedot, jotka on ilmoitettu sähköpostissa. Käyttäjätunnus jotain@netticket.fi syötetään muodossa NETTICKETFI\jotain.
  Palomuuriasetukset
  • Yhteyden saaminen etätyöpöytäpalvelimelle edellyttää, että palomuurissa on sallittu liikenne porttiin 3389 (RDP) seuraaviin IP-osoitteisiin:
  • 62.183.231.119 felix1.netticket.fi
    62.183.231.122 felix.netticket.fi, felix2.netticket.fi (backup-palvelin)
  • Yleensä omaa liikennettä ulos ei ole estetty palomuurissa mutta mikäli näin on (suuremmat organisaatiot ja kunnat sekä kaupungit), niin välittäkää tämä viesti teidän IT-tuellenne.
  Etätukiohjelma
  • NetTicketin käyttämän TeamViewer -etätukohjelman voit ladata meidän etätuki-sivulta. Ilmoita NetTicketin tuelle ID numerosarjan joka tulee näkyviin kun käynnistät ohjelman.
  • Suosittelemme tallentamaan etätukiohjelman tietokoneen työpöydälle, josta se löytyy helposti tarvittaessa.
  Integroitu maksupääte
  • Mikäli käytätte integroitua Worldline/Bambora-maksupäätettä niin palomuurissa on sallittava liikenne seuraaviin IP-osoitteisiin ja portteihin
  • Korttivarmennukset Maksupäättteen ohjelmapäivitykset
    IP 91.224.37.30 IP 91.224.37.30
    Outbound TCP port 975 Outbound TCP port 979
  • Tietoliikenne työasemalle asennettavan NetTicketEmvAgent -sovelluksen ja maksupäätteen välillä tapahtuu portin 1337 kautta.
  Lippukirjottimen asennus
  • NetTicket asentaa etätukiohjelman avulla lippukirjoittimen ja oikeat asetukset, joita ilman lippujen tulostus ei toimi.
  • Kun saat lippukirjoittimen älä yhdistä sitä tietokoneen USB-porttiin!
  • Kytke kirjoitin tietokoneen USB-porttiin vasta kun NetTicket pyytää!
  • Testisivun tulostaminen kirjoittimelle ei ole suositeltavaa!
  • Lipunmyyntiohjelma käyttää Intermec PC43d lämpötulostinta lippukirjoittimena, joka vaatii toimiakseen Windows tulostinajurien asentamista.
  • NetTicket.fi ympäristö vaatii tietyn version käyttämistä kirjoitinohjaimesta ja mikäli kirjoitin kytketään tietokoneeseen, hakee Windows väärän version Internetistä.
  • Lippukirjoitinta ei voi käyttää Mac-tietokoneissa koska kirjoittimelle ei ole saatavissa Mac-ajureita.
  • Kirjoittimen asentaminen vaatii järjestelmänvalvojan oikeuksia eli ennen asentamista kirjaudutaan käyttäjänä, jolla on nämä oikeudet!
  • Kirjoittimen nimi on oltava NetTicket.fi – Lippu.
  • Asennusohjeet: Lippukirjoittimen asennus
  Sähköpostin lähetys lipunmyyntiohjelmasta
  • Kevään 2023 jälkeen gmail.com ja hotmail.com osoitteet eivät vastaanota sähköpostia, joita ei ole lähetetty SPF-tietueilla varmistetuista sähköpostipalvelimilta.
  • Mikäli käytätte NetTicketin lipunmyyntiohjelmaa sähköpostien (liput, laskut, varausvahvistukset) lähettämiseen omalla sähköpostiosoitteellanne, niin viestiänne ei toimiteta gmail.com/hotmail.com/yahoo.com palveluihin ja muissa se merkitään roskapostiksi, ellei alla olevia SPF-tietue määrittelyitä ole määriteltynä lähettäjän toimialueen nimipalvelimiin!
  • Ilmoittakaa IT-tuelle tai teidän nimipalvelin-tietoa ylläpitävälle taholle, että lisäävät teidän SPF-tietueeseen alla olevat palvelinnimet ja/tai IP-osoitteet.
  • 62.183.231.125 SMTP.NETTICKET.FI (oletus)
    62.183.231.126 SMTP2.NETTICKET.FI
  • Helmikuusta 2024 alkaen gmail.com ja Yahoo.com vaativat että sähköpostiviestit, jotka lähetetään heidän alustoilleen ovat allekirjoitettuja DKIM- ja DMARC-turvaprotokollien mukaisesti.
  • NetTicket toimittaa pyynnöstä 2048 bittisiä DKIM-avaimia tapahtumanjärjestäjille, jotka tapahtumanjärjestäjän IT-tuki syöttää tapahtumanjärjestäjän nimipalvelimelle.
  • Ilmoita admins@netticket.fi osoitteeseen, mitkä sähköpostiosoitteet halutaan suojata DKIM-avaimilla sekä nimipalvelimen ylläpitäjän yhteystiedot.
  • Kun DKIM-avain on tallennettu tapahtumanjärjestäjän nimipalvelimelle niin tästä on ilmoitettava NetTicketille, jonka jälkeen NetTicket aktivoi DKIM- protokollan käyttöön kyseiselle tapahtumanjärjestäjälle.
  • Myyntipisteet eivät yleensä lähetä sähköpostia lipunmyyntiohjelmasta eli SPF- tietueen muokkaaminen ei ole tarpeen. Jos lippukirjoittimen kanssa on ongelmia, niin kannattaa lähettää liput sähköpostin lisäksi myös matkapuhelimeen (tekstiviesti).
  Lisätietoja
  • Jonny Mandell, puh. +358 40 506 5011, jonny.mandell@netticket.fi

Mitä muita ohjeita toivot sivuillemme?

Viesti: Ohjesivut