Search
Close this search box.

Lipunmyyntiohjelman käyttöympäristön vaatimukset

NetTicket.fi palvelun tekniset edellytykset

  • NetTicket.fi lipunmyyntiohjelman käyttöön liittyvät tekniset vaatimukset on
    selvitetty tässä ohjeessa.
  • Toimittakaa tämä informaatio NetTicket.fi – lipunmyyntiohjelman vastuuhenkilölle
    sekä IT-tuelle ja palomuurista, DNS-määrittelyistä ja tekniikasta
    vastaavalle yhteyshenkilölle.

Lipunmyyntiohjelman käyttö

  • NetTicket toimittaa sähköpostitse pikakuvakkeen, jolla NetTicket.fi –
    lipunmyyntiohjelma käynnistetään ”pilvestä” etätyöpöytäsovelluksena
    NetTicketin palvelimelta. Sähköpostissa on myös kirjautumistunnukset
    palvelimelle ja lipunmyyntiohjelmaan.
  • Pikakuvake kannattaa tallentaa työpöydälle, jolloin se on helposti löydettävissä
    ja käytettävissä. Mikäli konetta käyttää useampi käyttäjä kannattaa kuvake
    asentaa C:\Users\Public\Desktop -kansioon, jolloin se näkyy kaikilla käyttäjillä.
  • Pikakuvakkeen käynnistäminen antaa muutaman suojausvaroituksen, jotka
    voidaan rastittaa niin ettei niitä jatkossa näytetä.
  • Pikakuvake ei toimi Mac-tietokoneissa. Niissä ladataan sovelluskaupasta
    Microsoft Remote Desktop -sovellus. Käynnistä sovellus ja määrittele
    tietokoneeksi felix1.netticket.fi ja käyttäjä- sekä salasanatiedot, jotka on
    ilmoitettu sähköpostissa. Käyttäjätunnus jotain@netticket.fi syötetään
    muodossa NETTICKETFI\jotain.

Palomuuriasetukset

    • Yhteyden saaminen etätyöpöytäpalvelimelle edellyttää, että palomuurissa on
      sallittu liikenne porttiin 3389 (RDP) seuraaviin IP-osoitteisiin:
62.183.231.119 felix1.netticket.fi
62.183.231.122 felix.netticket.fi, felix2.netticket.fi (backup-palvelin)
  • Yleensä omaa liikennettä ulos ei ole estetty palomuurissa mutta mikäli näin on
    (suuremmat organisaatiot ja kunnat sekä kaupungit), niin välittäkää tämä
    viesti teidän IT-tuellenne.

Etätukiohjelma

  • NetTicketin käyttämän TeamViewer -etätukohjelman voit ladata meidän etätuki-sivulta. Ilmoita NetTicketin tuelle ID numerosarjan joka tulee näkyviin kun käynnistät ohjelman.
  • Suosittelemme tallentamaan etätukiohjelman tietokoneen työpöydälle, josta se
    löytyy helposti tarvittaessa.

Integroitu maksupääte

    • Mikäli käytätte integroitua Worldline/Bambora-maksupäätettä niin
      palomuurissa on sallittava liikenne seuraaviin IP-osoitteisiin ja portteihin
Korttivarmennukset Maksupäättteen ohjelmapäivitykset
IP 213.232.97.35 IP 91.224.37.30
Outbound TCP port 975-979 Outbound TCP port 975-979
  • Tietoliikenne työasemalle asennettavan NetTicketEmvAgent -sovelluksen ja
    maksupäätteen välillä tapahtuu portin 1337 kautta.

Lippukirjottimen asennus

  • NetTicket asentaa etätukiohjelman avulla lippukirjoittimen ja oikeat asetukset,
    joita ilman lippujen tulostus ei toimi.
  • Kun saat lippukirjoittimen älä yhdistä sitä tietokoneen USB-porttiin!
  • Kytke kirjoitin tietokoneen USB-porttiin vasta kun NetTicket pyytää!
  • Testisivun tulostaminen kirjoittimelle ei ole suositeltavaa!
  • Lipunmyyntiohjelma käyttää Intermec PC43d lämpötulostinta
    lippukirjoittimena, joka vaatii toimiakseen Windows tulostinajurien
    asentamista.
  • NetTicket.fi ympäristö vaatii tietyn version käyttämistä kirjoitinohjaimesta ja
    mikäli kirjoitin kytketään tietokoneeseen, hakee Windows väärän version
    Internetistä.
  • Lippukirjoitinta ei voi käyttää Mac-tietokoneissa koska kirjoittimelle ei ole
    saatavissa Mac-ajureita.
  • Kirjoittimen asentaminen vaatii järjestelmänvalvojan oikeuksia eli ennen
    asentamista kirjaudutaan käyttäjänä, jolla on nämä oikeudet!
  • Kirjoittimen nimi on oltava NetTicket.fi – Lippu.
  • Asennusohjeet: Lippukirjoittimen asennus

Sähköpostin lähetys lipunmyyntiohjelmasta

    • Kevään 2023 jälkeen gmail.com ja hotmail.com osoitteet eivät vastaanota
      sähköpostia, joita ei ole lähetetty SPF-tietueilla varmistetuista
      sähköpostipalvelimilta.
    • Mikäli käytätte NetTicketin lipunmyyntiohjelmaa sähköpostien (liput, laskut,
      varausvahvistukset) lähettämiseen omalla sähköpostiosoitteellanne, niin
      viestiänne ei toimiteta gmail.com/hotmail.com/yahoo.com palveluihin ja muissa
      se merkitään roskapostiksi, ellei alla olevia SPF-tietue määrittelyitä ole
      määriteltynä lähettäjän toimialueen nimipalvelimiin!
    • Ilmoittakaa IT-tuelle tai teidän nimipalvelin-tietoa ylläpitävälle taholle, että
      lisäävät teidän SPF-tietueeseen alla olevat palvelinnimet ja/tai IP-osoitteet.
62.183.231.125 SMTP.NETTICKET.FI (oletus)
62.183.231.126 SMTP2.NETTICKET.FI
  • Helmikuusta 2024 alkaen gmail.com ja Yahoo.com vaativat että
    sähköpostiviestit, jotka lähetetään heidän alustoilleen ovat allekirjoitettuja
    DKIM- ja DMARC-turvaprotokollien mukaisesti.
  • NetTicket toimittaa pyynnöstä 2048 bittisiä DKIM-avaimia
    tapahtumanjärjestäjille, jotka tapahtumanjärjestäjän IT-tuki syöttää
    tapahtumanjärjestäjän nimipalvelimelle.
  • Ilmoita admins@netticket.fi osoitteeseen, mitkä sähköpostiosoitteet halutaan
    suojata DKIM-avaimilla sekä nimipalvelimen ylläpitäjän yhteystiedot.
  • Kun DKIM-avain on tallennettu tapahtumanjärjestäjän nimipalvelimelle niin
    tästä on ilmoitettava NetTicketille, jonka jälkeen NetTicket aktivoi DKIM-
    protokollan käyttöön kyseiselle tapahtumanjärjestäjälle.
  • Myyntipisteet eivät yleensä lähetä sähköpostia lipunmyyntiohjelmasta eli SPF-
    tietueen muokkaaminen ei ole tarpeen. Jos lippukirjoittimen kanssa on
    ongelmia, niin kannattaa lähettää liput sähköpostin lisäksi myös
    matkapuhelimeen (tekstiviesti).

Lisätietoja

  • Jonny Mandell, puh. +358 40 506 5011, jonny.mandell@netticket.fi

Mitä muita ohjeita toivot sivuillemme?

Viesti: Ohjesivut