NetTicket.fi palvelun tekniset edellytykset
- NetTicket.fi lipunmyyntiohjelman käyttöön liittyvät tekniset vaatimukset on
selvitetty tässä ohjeessa. - Toimittakaa tämä informaatio NetTicket.fi – lipunmyyntiohjelman vastuuhenkilölle
sekä IT-tuelle ja palomuurista, DNS-määrittelyistä ja tekniikasta
vastaavalle yhteyshenkilölle.
Lipunmyyntiohjelman käyttö
- NetTicket toimittaa sähköpostitse pikakuvakkeen, jolla NetTicket.fi –
lipunmyyntiohjelma käynnistetään ”pilvestä” etätyöpöytäsovelluksena
NetTicketin palvelimelta. Sähköpostissa on myös kirjautumistunnukset
palvelimelle ja lipunmyyntiohjelmaan. - Pikakuvake kannattaa tallentaa työpöydälle, jolloin se on helposti löydettävissä
ja käytettävissä. Mikäli konetta käyttää useampi käyttäjä kannattaa kuvake
asentaa C:\Users\Public\Desktop -kansioon, jolloin se näkyy kaikilla käyttäjillä. - Pikakuvakkeen käynnistäminen antaa muutaman suojausvaroituksen, jotka
voidaan rastittaa niin ettei niitä jatkossa näytetä. - Pikakuvake ei toimi Mac-tietokoneissa. Niissä ladataan sovelluskaupasta
Microsoft Remote Desktop -sovellus. Käynnistä sovellus ja määrittele
tietokoneeksi felix1.netticket.fi ja käyttäjä- sekä salasanatiedot, jotka on
ilmoitettu sähköpostissa. Käyttäjätunnus jotain@netticket.fi syötetään
muodossa NETTICKETFI\jotain.
Palomuuriasetukset
-
- Yhteyden saaminen etätyöpöytäpalvelimelle edellyttää, että palomuurissa on
sallittu liikenne porttiin 3389 (RDP) seuraaviin IP-osoitteisiin:
- Yhteyden saaminen etätyöpöytäpalvelimelle edellyttää, että palomuurissa on
62.183.231.119 | felix1.netticket.fi |
62.183.231.122 | felix.netticket.fi, felix2.netticket.fi (backup-palvelin) |
- Yleensä omaa liikennettä ulos ei ole estetty palomuurissa mutta mikäli näin on
(suuremmat organisaatiot ja kunnat sekä kaupungit), niin välittäkää tämä
viesti teidän IT-tuellenne.
Etätukiohjelma
- NetTicketin käyttämän TeamViewer -etätukohjelman voit ladata meidän etätuki-sivulta. Ilmoita NetTicketin tuelle ID numerosarjan joka tulee näkyviin kun käynnistät ohjelman.
- Suosittelemme tallentamaan etätukiohjelman tietokoneen työpöydälle, josta se
löytyy helposti tarvittaessa.
Integroitu maksupääte
-
- Mikäli käytätte integroitua Worldline/Bambora-maksupäätettä niin
palomuurissa on sallittava liikenne seuraaviin IP-osoitteisiin ja portteihin
- Mikäli käytätte integroitua Worldline/Bambora-maksupäätettä niin
Korttivarmennukset | Maksupäättteen ohjelmapäivitykset |
IP 213.232.97.35 | IP 91.224.37.30 |
Outbound TCP port 975-979 | Outbound TCP port 975-979 |
- Tietoliikenne työasemalle asennettavan NetTicketEmvAgent -sovelluksen ja
maksupäätteen välillä tapahtuu portin 1337 kautta.
Lippukirjottimen asennus
- NetTicket asentaa etätukiohjelman avulla lippukirjoittimen ja oikeat asetukset,
joita ilman lippujen tulostus ei toimi. - Kun saat lippukirjoittimen älä yhdistä sitä tietokoneen USB-porttiin!
- Kytke kirjoitin tietokoneen USB-porttiin vasta kun NetTicket pyytää!
- Testisivun tulostaminen kirjoittimelle ei ole suositeltavaa!
- Lipunmyyntiohjelma käyttää Intermec PC43d lämpötulostinta
lippukirjoittimena, joka vaatii toimiakseen Windows tulostinajurien
asentamista. - NetTicket.fi ympäristö vaatii tietyn version käyttämistä kirjoitinohjaimesta ja
mikäli kirjoitin kytketään tietokoneeseen, hakee Windows väärän version
Internetistä. - Lippukirjoitinta ei voi käyttää Mac-tietokoneissa koska kirjoittimelle ei ole
saatavissa Mac-ajureita. - Kirjoittimen asentaminen vaatii järjestelmänvalvojan oikeuksia eli ennen
asentamista kirjaudutaan käyttäjänä, jolla on nämä oikeudet! - Kirjoittimen nimi on oltava NetTicket.fi – Lippu.
- Asennusohjeet: Lippukirjoittimen asennus
Sähköpostin lähetys lipunmyyntiohjelmasta
-
- Kevään 2023 jälkeen gmail.com ja hotmail.com osoitteet eivät vastaanota
sähköpostia, joita ei ole lähetetty SPF-tietueilla varmistetuista
sähköpostipalvelimilta. - Mikäli käytätte NetTicketin lipunmyyntiohjelmaa sähköpostien (liput, laskut,
varausvahvistukset) lähettämiseen omalla sähköpostiosoitteellanne, niin
viestiänne ei toimiteta gmail.com/hotmail.com/yahoo.com palveluihin ja muissa
se merkitään roskapostiksi, ellei alla olevia SPF-tietue määrittelyitä ole
määriteltynä lähettäjän toimialueen nimipalvelimiin! - Ilmoittakaa IT-tuelle tai teidän nimipalvelin-tietoa ylläpitävälle taholle, että
lisäävät teidän SPF-tietueeseen alla olevat palvelinnimet ja/tai IP-osoitteet.
- Kevään 2023 jälkeen gmail.com ja hotmail.com osoitteet eivät vastaanota
62.183.231.125 | SMTP.NETTICKET.FI (oletus) |
62.183.231.126 | SMTP2.NETTICKET.FI |
- Helmikuusta 2024 alkaen gmail.com ja Yahoo.com vaativat että
sähköpostiviestit, jotka lähetetään heidän alustoilleen ovat allekirjoitettuja
DKIM- ja DMARC-turvaprotokollien mukaisesti. - NetTicket toimittaa pyynnöstä 2048 bittisiä DKIM-avaimia
tapahtumanjärjestäjille, jotka tapahtumanjärjestäjän IT-tuki syöttää
tapahtumanjärjestäjän nimipalvelimelle. - Ilmoita admins@netticket.fi osoitteeseen, mitkä sähköpostiosoitteet halutaan
suojata DKIM-avaimilla sekä nimipalvelimen ylläpitäjän yhteystiedot. - Kun DKIM-avain on tallennettu tapahtumanjärjestäjän nimipalvelimelle niin
tästä on ilmoitettava NetTicketille, jonka jälkeen NetTicket aktivoi DKIM-
protokollan käyttöön kyseiselle tapahtumanjärjestäjälle. - Myyntipisteet eivät yleensä lähetä sähköpostia lipunmyyntiohjelmasta eli SPF-
tietueen muokkaaminen ei ole tarpeen. Jos lippukirjoittimen kanssa on
ongelmia, niin kannattaa lähettää liput sähköpostin lisäksi myös
matkapuhelimeen (tekstiviesti).
Lisätietoja
- Jonny Mandell, puh. +358 40 506 5011, jonny.mandell@netticket.fi