Tekniska krav för användning av NetTicket.fi tjänsten
- I detta direktiv beskrivs de tekniska krav som gäller för användning av
NetTicket.fi -biljettförsäljningsprogram. - Leverera den här informationen till ansvarspersonen gällande NetTicket – biljettförsäljningsprogrammet samt till kontaktpersonen gällande brandmur, DNS-inställningar och IT-stöd.
Användning av biljettförsäljningsprogrammet
- NetTicket levererar per e-post en genväg som man använder för att starta NetTicket.fi – biljettförsäljningsprogram från ”molnet”. Programmet är i praktiken en fjärrskrivbordsapplikation som körs från NetTickets server. E-posten innehåller även inloggningsuppgifter till servern och biljettförsäljningsprogrammet.
- Genvägen rekommenderas att sparas på skrivbordet var den enkelt hittas och kan användas. Om maskinen används av flera användare kan genvägen sparas i C:\Users\Public\Desktop -mappen så är den synlig för alla användare.
- Första gången genvägen startas kommer några säkerhetsvarningar, som kan kryssas i, så att de inte längre visas.
- Genvägen fungerar inte i Macdatorer. Där laddar man först Microsoft Remote Desktop från appstore och startar den. Definiera felix1.netticket.fi som dator och använd användar- och lösenordinfon du fått per e-post. Användaren user@netticket.fi matas som NETTICKETFI\user.
Brandmurinställningar
- För att få kontakt så krävs det att brandmuren tillåter trafik till port 3389 (RDP) till följande IP-adresser:
- Normalt är egen trafik ut inte blockerat i brandmuren. Ifall så är fallet (större organisationer, kommuner, städer), så bör ni leverera detta meddelande till ert IT-stöd.
62.183.231.119 | felix1.netticket.fi |
62.183.231.122 | felix.netticket.fi, felix2.netticket.fi (backup-server) |
Fjärrstödsprogrammet
- NetTicket använder TeamViewers fjärrstödsprogram som du kan ladda ner från vår support sida. Meddela åt
NetTicket stöd ID:n (nummerserien) som visas. - Vi rekommenderar att fjärrstödsprogrammet sparas på datorns skrivbord var den senare kan lätt hittas.
Integrerad kortläsare
- Om ni använder en integrerad Worldline/Bambora -kortläsare så måste
trafiken till följande IP-adresser och portar tillåtas i brandmuren - Trafiken mellan NetTicketEmvAgent-programmet som installeras på arbetsstationen och kortläsaren sker via port 1337.
Kortkreditkontroll | Programuppdateringar |
IP 213.232.97.35 | IP 91.224.37.30 |
Outbound TCP port 975-979 | Outbound TCP port 975-979 |
Installera biljettskrivare
- NetTicket installerar biljettskrivaren och rätta inställningar, som krävs för att biljettutskriften fungerar via fjärrstödsprogrammet.
- Du får inte koppla biljettskrivaren till datorns USB-port!
- Koppla skrivaren till datorns USB-port först när NetTicket ger lov!
- Det rekommenderas inte att skriva ut testsida till skrivaren.
- Biljettförsäljningsprogrammet använder Intermec PC43d termoskrivare som
biljettskrivare och kräver att Windows drivrutiner installeras för att fungera. - NetTicket.fi omgivningen kräver att man använder en viss version av
drivrutinen och ifall skrivaren kopplas till datorn, hämtar Windows fel version
av drivrutinen från Internet. - Biljettskrivaren kan inte användas i Mac-datorer eftersom inga Mac-drivrutiner finns.
- Installation av skrivare kräver administratörsrättigheter m.a.o. före
installationen loggar man in som en användare som har dessa behörigheter - Skrivaren måste heta NetTicket.fi – Lippu
- Installationsinfo: Installering av biljettskrivare
Skicka e-post från biljettprogrammet
- Efter våren 2023 tar inte gmail.com eller hotmail.com adresserna emot epost
som inte har skickats från e-postservrar som verifierats med rätta SPF-
inställningar. - Om ni använder biljettförsäljningsprogrammet för att sända e-post i ”eget
namn” så levereras era meddelanden inte till
gmail.com/hotmail.com/yahoo.com adresser och i andra tjänster markeras de
som skräppost ifall inte följande SPF-inställningar används. - Meddela åt ert IT-stöd eller den organisation som underhåller era DNS-
uppgifter att de skall komplettera SPF-posten med servernamnen och IP-
adresserna nedan. - Från februari 2024 kräver gmail.com och yahoo.com att epost som skickas till
deras plattformar är undertecknade med DKIM- och DMARC-
säkerhetsprotokoll. - NetTicket levererar mot förfrågan 2048 bits DKIM-nycklar till sina arrangörer
och dessa matar arrangörens IT-stöd till arrangörens namnserver (DNS). - Meddela till admins@netticket.fi adressen, vilka e-poster som skall skyddas
med DKIM-nycklar samt kontaktuppgifterna till hen som underhåller
arrangörens DNS-uppgifter. - När DKIM-nyckeln är sparad på arrangörens namnserver så skall detta
meddelas till NetTicket, varefter NetTicket aktiverar DKIM-protokollet för
arrangören i fråga. - Försäljningsställen skickar sällan e-post från biljettförsäljningsprogrammet
och då behöver inte SPF-posten modifieras. Ifall det är något fel på
biljettskrivaren, så rekommenderas det att skicka biljetterna förutom epost
även till mobiltelefonen som SMS (textmeddelande).
62.183.231.125 | SMTP.NETTICKET.FI |
62.183.231.126 | SMTP2.NETTICKET.FI |
Tilläggsuppgifter
- Jonny Mandell, tel. +358 40 506 5011, jonny.mandell@netticket.fi