NetTicket har visat sig vara en mycket pålitlig partner för oss och samarbetet har varit starkt i hela 12 år
Lojo stadsorkesters långvariga samarbete med NetTicket började redan år 2011, då stadsorkestern sökte ett bättre sätt att genomföra biljettförsäljning. Lojo teater började först använda NetTickets tjänster och snart anslöt sig även stadsorkestern, berättar Lojo stadsorkesters orkestersekreterare Katja Juntunen.
Biljettförsäljningens dynamik har förändrats betydligt med NetTicket. Tidigare såldes endast en till två procent av biljetterna i förväg och resten såldes vid dörren. Nu har andelen förköp ökat till 98–99%. Detta underlättar arrangemangen och säkerställer en smidig konsertdag när kunderna köper sina biljetter till evenemangen i god tid.
Juntunen är nöjd med samarbetet. Att arbeta med NetTicket har varit pålitligt och problemfritt.
– Samarbetet med NetTicket inom ramen för ett årsavtal har möjliggjort ett effektivt system. Om något ändras i konserterna kan jag göra ändringarna själv och saker är så att säga ’i mina händer’, säger Juntunen.
Stadsorkesterns evenemang varierar i storlek från små kammarkonserter med ett tiotal personer till stora symfonikonserter med hundratals människor. För arrangören är det helt ovärderligt att veta i förväg hur många människor som är på kommande, hur många programblad som behövs och att tillräckligt med serveringar är bokade.
NetTickets biljettförsäljningssystem fungerar väl med andra system som används vid evenemang, vilket möjliggör optimal resursanvändning och smidigt samarbete mellan alla parter. Vid stadsorkesterns evenemang sköts serveringen av Compass Group, som har sitt egna system för servering. Varje kund får en påminnelse via e-post om att beställa servering omedelbart efter biljettbokningen, tillsammans med en länk till leverantörens system. Det blir inga kommunikationsproblem eftersom alla aktörer kan följa den realtidsinformation som samlas in i biljettprogrammet. Leverantören för pausserveringen känner till det nödvändiga antalet av pausserveringskunder och vakterna kan bedöma hur mycket garderobspersonal som behövs för varje evenemang.
NetTickets SMS-tjänst är också en mycket praktisk funktion som ger extra bekvämlighet och trygghet för både arrangörer och publik i evenemangsupplevelsen. Precis innan konserten kan man informera om eventuella ändringar i programmet eller förändringar i trafikarrangemangen.
Biljettsystemet har anpassats under årens lopp enligt stadsorkesterns önskemål. Juntunen har känt sig hörd. Små utvecklingsidéer har gjort att programmet blivit ännu lättare att använda.
– Jag uppskattar verkligen att man försöker hantera saker inom en viss tidsram, även om det inte sker omedelbart. NetTicket agerar smidigt. Det finns alltid en person i telefonen som svarar på frågor och det finns inga dumma frågor. Därför är tröskeln att berätta om saker som bekymrar eller inte fungerar bra i systemet väldigt låg, avslöjar Juntunen.
Att hålla sig uppdaterad är avgörande även för orkesterns verksamhet. Som ett resultat av det långa samarbetet har det utvecklats en stark känsla av att arbeta tillsammans.
– Vi vet att vi kan lita på varandra och nå våra mål, beskriver Juntunen.
– NetTicket utvecklar och diversifierar sina tjänster kontinuerligt. Det finns också många tilläggstjänster hos NetTicket som vi skulle kunna använda mer. Till exempel skulle integrationen av Power BI-verktyget och dess rapporter i systemet vara mycket fördelaktigt för oss. Därifrån skulle det vara lätt att få data om biljettförsäljningen på regional nivå, under olika tidsperioder och för varje konsert. Målet är att ta i bruk verktyget mera i verksamheten framöver.
– Marknadsföring är alltid ett utvecklingsområde och en stor del av ett framgångsrikt evenemang. Vårt mål är att öka gruppförsäljningen och utvidga verksamhetsområdet så att vi lockar människor från andra städer till våra konserter. . NetTickets nyhetsbrev används redan av oss. Till exempel har information om kommande konserter skickats till alla kunder som köpte biljetter året innan, fortsätter Juntunen.
– NetTickets erbjudna utbildningar och webinarier är mycket användbara. Under utbildningarna märker man att vissa saker kan göras ännu bättre än vad jag själv är van vid att göra. För mig är NetTickets system bekant och användningen känns problemfri.
– Försäljningsställen upplever personalomsättning och där kan det ibland behövas kortfattad och koncis vägledning om systemet. Lyckligtvis har användningen av systemet inte varit en stor utmaning ens för de nya medarbetarna vid försäljningsställen. Ett samtal till NetTickets kundtjänst och hjälp till varje fråga finns omedelbart, berömmer Juntunen.
Utvalda kunder
Blev du intresserad? Skicka ett meddelande, så tar vi kontakt!
040 506 6011
Jonny Mandell
Oy NetTicket Finland Ab
Harstadsgatan 4
65350 Vasa
FO-nummer 1028658-3